Barion Pixel

19. A Pécsi Villamos megszüntetésének visszhangja a Pécsi Dunántúli Napló című napilapban

A Pécsi Villamos megszüntetésének visszhangja a Pécsi Dunántúli Napló című napilapban

„Emlékezzünk a pécsi villamosra, melyről soha sem Iehe­tett elkésni. Ha lemaradtál valahogy róla a megyeri kité­rőnél, könnyű szerrel utolérted a Petőfi mozinál. De hűsé­gesebb is volt náladnál, mert ha sürgős volt az utad és nem szálltál fel, ő sohasem előzött meg udvariatlanul, hanem tisztelettel és egy megállóval mindig mögötted maradt.” 13 
„Talán búcsúztató szavakat kellene ideírni, elérzéke­nyült hangon, meghatódottan és meghatódást keltve… De hát ezen úgy is csak nevetne mindenki. Mert nem igen akad hat valaki is, aki tényleg sajnálná azokat a kivénhedt, sárga, rokkant, csikorgó és közlekedést akadályozó jár­műveket, amelyek hétfőtől már nem járják évtizedek óta kijelölt kanyargós útjukat a maguk 7 kilométeres óránkén­ti átlagsebességéveI. Pécs egyik villamosjárata megszű­nik, s helyét új, gyors autóbuszok foglalják el. 
Az ország egyik legszebb városának egyik legcsú­nyább ismertető jele eltűnt hát. Kétség kívül jelentős állo­mása ez annak a folyamatnak, amely a hivatalos írások­ban „a városi közlekedés megjavítása” címen szerepel, s amely folyamat felszabadulásunk óta, ha nem is mindig egyenletesen, de egyfolytában halad előre.” 14 
„Nagyszerűen beváltak a villamosokat pótló autóbu­szok. Tegnap már nem gördültek ki a színből a döcögő pécsi villamosok, s ezt talán azok fájlalják legjobban, akik néhány hónappal ezelőtt hangoskodva beszéltek a villa­mosközlekedés hátrányairól.” 15 
,,1960. szeptember elseje nagy fordulatot jelent Pécs közlekedésében. A mai naptól kezdve megszűnik közle­kedni a város szűk utcáiban a döcögő villamos, s feladatát az újonnan érkezett autóbuszok látják el. A két utolsó villamosjárat tegnap éjfélkor futott be Vidákovics Imréné és Cser József II. vezetésével, Horváth Margit és Kemmer István kalauzokkal a Bacsó Béla utcai színbe. 
Az utazóközönség egy része sajnálkozva búcsúzott a villamostól, de nem úgy a villamosok személyzete! Herke József villamos kocsivezető – aki tegnap délelőtt vezetett utoljára pécsi villamost – kicsit megilletődötten állt ugyan a fényképezőgép lencséje elé, de csöppet sem bánja, hogya nehéz szolgálat helyett ma már indítóellenőrként dolgozhat a kertvárosi autóbusz végállomáson. 
– Ha tudnák, hogy az utóbbi években milyen nehéz volt villamost vezetni, nem kívánná vissza senki sem. Har­mincnégy évig voltam villamosvezető, s tapasztalatból állítom, hogy most már mutatvány volt a forgalmas utcákon, idegfeszítő figyelemmel, baleset nélkül vezetni. 

Azért, ha szívesen is, mégis meghatódottan búcsúzott kocsijától. Kalauzával, Bene Ilonával felvirágozta, s ha figyelmeztette is miatta az ellenőr, úgy virágosan csilingel­tek végig utoljára a Kossuth Lajos utcán át, a külvárosi pályaudvar felé. 
A Bacsó Béla utcai kocsiszín mögött, a Pécsi Közleke­dési Vállalat irodája valóságos főhadiszállássá alakult ezekben a napokban. A folyosókon és a lépcsőkön szoronganak a vizsgára bocsátott új és régi kalauzok, leendő forgalomirányítók és indítóellenőrök. Szolgálati beosztá­suk az imént került Aradvári István forgalmi osztályvezető asztalára. A beosztás egyelőre szeptember 1-től 4-ig ér­vényes, azután készül el a néhány napos tapasztalat alapján a következő. 
– Szeretnénk, ha minél kevesebb zökkenővel történne meg az áttérés – mondja két vizsgáztatás között Aradvári István – ezért indítóellenőreink és irányítóinak ma már „beárnyékolják” minden vonalon a fontosabb megállókat, hogy szükség esetén tartalékkocsikat „dobhassunk” be.” 
„Mi történik a villamosok személyzetévei? 
– A villamosvezetők egy része gépkocsivezetői vizsgát tett, s a jövőben autóbuszon teljesít szolgálatot, más ré­sze tanfolyam elvégzése és sikeres vizsga után indító vagy vonalellenőr lett, mások jegykezelői beosztást kér­tek. A villamoskalauzok nagy része autóbuszokon vállalta továbbra is a munkát. Erre szükség is volt, mert ötven új gépkocsi-kalauzt kellett kiképezni. Ezekből harminckettő villamoson dolgozott eddig.” 16

13 Dunántúli Napló. 1960. március 4. A pécsi villamosróI. .. 
14 Dunántúli Napló. 1959. március 15. A búcsúzó sárga villa­mosróI.
15 Dunántúli Napló. 1960. szeptember 2. Nagyszerűen bevál­tak a villamosokat pótló autóbuszok. 16 Dunántúli Napló. 1960. szeptember 1. Ma reggeltől autóbu­szokkal oldják meg Pécs közlekedését.