A Pécsi Villamos megszüntetésének visszhangja a Pécsi Dunántúli Napló című napilapban
„Emlékezzünk a pécsi villamosra,
melyről soha sem Iehetett elkésni. Ha lemaradtál valahogy róla a megyeri kitérőnél,
könnyű szerrel utolérted a Petőfi mozinál. De hűségesebb is volt náladnál,
mert ha sürgős volt az utad és nem szálltál fel, ő sohasem előzött meg
udvariatlanul, hanem tisztelettel és egy megállóval mindig mögötted
maradt.” 13
„Talán búcsúztató szavakat kellene ideírni, elérzékenyült hangon,
meghatódottan és meghatódást keltve… De hát ezen úgy is csak nevetne
mindenki. Mert nem igen akad hat valaki is, aki tényleg sajnálná azokat a
kivénhedt, sárga, rokkant, csikorgó és közlekedést akadályozó járműveket,
amelyek hétfőtől már nem járják évtizedek óta kijelölt kanyargós útjukat a
maguk 7 kilométeres óránkénti átlagsebességéveI. Pécs egyik villamosjárata
megszűnik, s helyét új, gyors autóbuszok foglalják el.
Az ország egyik legszebb városának egyik legcsúnyább ismertető jele eltűnt
hát. Kétség kívül jelentős állomása ez annak a folyamatnak, amely a hivatalos
írásokban „a városi közlekedés megjavítása” címen szerepel, s amely
folyamat felszabadulásunk óta, ha nem is mindig egyenletesen, de egyfolytában
halad előre.” 14
„Nagyszerűen beváltak a villamosokat pótló autóbuszok. Tegnap már nem
gördültek ki a színből a döcögő pécsi villamosok, s ezt talán azok fájlalják
legjobban, akik néhány hónappal ezelőtt hangoskodva beszéltek a villamosközlekedés
hátrányairól.” 15
,,1960. szeptember elseje nagy fordulatot jelent Pécs közlekedésében. A mai
naptól kezdve megszűnik közlekedni a város szűk utcáiban a döcögő villamos, s
feladatát az újonnan érkezett autóbuszok látják el. A két utolsó villamosjárat
tegnap éjfélkor futott be Vidákovics Imréné és Cser József II. vezetésével,
Horváth Margit és Kemmer István kalauzokkal a Bacsó Béla utcai színbe.
Az utazóközönség egy része sajnálkozva búcsúzott a villamostól, de nem úgy a
villamosok személyzete! Herke József villamos kocsivezető – aki tegnap délelőtt
vezetett utoljára pécsi villamost – kicsit megilletődötten állt ugyan a
fényképezőgép lencséje elé, de csöppet sem bánja, hogya nehéz szolgálat helyett
ma már indítóellenőrként dolgozhat a kertvárosi autóbusz végállomáson.
– Ha tudnák, hogy az utóbbi években milyen nehéz volt villamost vezetni, nem
kívánná vissza senki sem. Harmincnégy évig voltam villamosvezető, s
tapasztalatból állítom, hogy most már mutatvány volt a forgalmas utcákon,
idegfeszítő figyelemmel, baleset nélkül vezetni.
Azért, ha szívesen is, mégis meghatódottan
búcsúzott kocsijától. Kalauzával, Bene Ilonával felvirágozta, s ha
figyelmeztette is miatta az ellenőr, úgy virágosan csilingeltek végig utoljára
a Kossuth Lajos utcán át, a külvárosi pályaudvar felé.
A Bacsó Béla utcai kocsiszín mögött, a Pécsi Közlekedési Vállalat irodája
valóságos főhadiszállássá alakult ezekben a napokban. A folyosókon és a
lépcsőkön szoronganak a vizsgára bocsátott új és régi kalauzok, leendő
forgalomirányítók és indítóellenőrök. Szolgálati beosztásuk az imént került
Aradvári István forgalmi osztályvezető asztalára. A beosztás egyelőre
szeptember 1-től 4-ig érvényes, azután készül el a néhány napos tapasztalat
alapján a következő.
– Szeretnénk, ha minél kevesebb zökkenővel történne meg az áttérés – mondja két
vizsgáztatás között Aradvári István – ezért indítóellenőreink és irányítóinak
ma már „beárnyékolják” minden vonalon a fontosabb megállókat, hogy
szükség esetén tartalékkocsikat „dobhassunk” be.”
„Mi történik a villamosok személyzetévei?
– A villamosvezetők egy része gépkocsivezetői vizsgát tett, s a jövőben
autóbuszon teljesít szolgálatot, más része tanfolyam elvégzése és sikeres
vizsga után indító vagy vonalellenőr lett, mások jegykezelői beosztást kértek.
A villamoskalauzok nagy része autóbuszokon vállalta továbbra is a munkát. Erre
szükség is volt, mert ötven új gépkocsi-kalauzt kellett kiképezni. Ezekből
harminckettő villamoson dolgozott eddig.” 16
13 Dunántúli Napló. 1960. március 4. A pécsi villamosróI. ..
14 Dunántúli Napló. 1959. március 15. A búcsúzó sárga villamosróI.
15 Dunántúli Napló. 1960. szeptember 2. Nagyszerűen beváltak a villamosokat
pótló autóbuszok.
16 Dunántúli Napló. 1960.
szeptember 1. Ma reggeltől autóbuszokkal oldják meg Pécs közlekedését.