„Rázkódástól megtört szívvel, de a Városi Tanács és az UVATERV akaratában megnyugodva tudatjuk, hogy a város lakói által agyonszidott és mégis hőn szeretett kedves és zajos, jó öreg:
PÉCSI VILLAMOS
hosszas ácsorgás és szenvedés, számos kisiklás után, 47 éves korában életének
teljében, utasoktól túlzsúfolva, 1960. szeptember 1-én O óra 5 perckor megszűnt
döcög ni.
Utolsó útjára elkísértük sokan, kik szerettük, meghatottan néztük és
fényképeztük a higanygőz lámpák ünnepélyes fényében, áhítatos csendben a
Kossuth és Sallai utcákban, a Széchenyi téren, ahol igen nehéz lesz megszokni
nélküled mindennapi életünk.
Részt vett a gyász-szertartásban a PKV-től szerető apja, Bezensek Antal,
nagybátyja Aradvári István, széleskörű rokonsága, „Edes” és
„Mostoha” gyermekei, sokak, kik vegyesen hű, vagy hűtlen érzelmekkel
viseltettek megboldogult végóráinál. A Pécsi Rádió haláltusáját hangszalagra
vette, hogy az utókor számára megőrizze városunk büszkeségét, mely az ország
legolcsóbb, egyben leglassúbb közlekedését biztosította a város lakóinak.
Leromlott, remegő vázát Vidákovics Imréné villamosvezető vitte a Kossuth
kitérőig, míg a Borostyán Étteremben halotti tort ülők, sorfalaitól meghatódva
remegő kezéből a kapcsolókart át nem adta egy villamoskocsi vezető
jogosítvánnyal rendelkező autós dolgozónak.
A villamos pálya utolsó métereinél haladva
könnyezni kezdtek a gyászolók, megeredt az eső gyászkönnyeket hullatva,
megboldogult teteménél, miközben Kemmer Istvánné és Horváth Margit
kalauznőktől Földi István leszámoló átvette az utolsó emléket: egy zsáknyi
apró és egy kötegnyi papírpénzt megőrzésre, lezárva a város közlekedésének egy
letűnt korszakát.
Szerettünk, még éltél, emléked örökké őrizzük, legyengült pályád a Tanács
jóvoltából, reméljük még sokáig láthatjuk könnyező szemeink homályában, mikor
utcán áthaladva, botladozva Reád gondolunk.
Drága halottunk elcsendesüIt tetemét részben Miskolcra, Szegedre és a
Sztálinvárosi Krematóriumba és a Budapesti Közlekedési Múzeumba fogjuk
szállítani, hogy nemes maradványai továbbra is szolgálják szocialista hazánk
építését.
PKV jelenlegi dolgozói, a város lakói kik becsülték, az idegenek kik
csodálták.
Temetését végzi a PKV, haláltusáját közvetíti a Pécsi Rádió, emlékét őrzik a
Pécsiek.” 17
A PKV AKKORI VEZETŐINEK ELEMZŐ MEGÁLLAPÍTÁSAI
1960. augusztus 26. „Szeptember 1-jén
leállnak a villamosok.”
írta: Aradvári István a Pécsi Közlekedési Vállalat forgalmi osztályának
vezetője.
„Pécs M.j. Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága 1958. évben megbízta az
UVATERV Vállalatot a város tömegközlekedésének tanulmányozásával és felkérte:
adjon választ arra, hogy mely közlekedési eszköz felel meg a forgalom
lebonyolításának.
Pécs szűk utcái, valamint a domborzati viszonyok előre határt szabnak a fellépő
igények kielégítésére szolgáló járművek megválasztásához. A járműfajták
megválasztásánál figyelembe kell venni néhány tényezőt, így pl.
gazdaságosságot, közúti közlekedésre való kölcsönhatást, nem utolsósorban a
hálózat kialakításának gyakorlati kérdéseit.
A villamos vonal K-Ny irányban haladt át a város területén és mai kitérős
rendszerével nem felel meg a követelményeknek. A villamoshálózat bővítése a
szűk utcák miatt több épület lebontásával ma még nem oldható meg. A villamos
vonal a város legforgalmasabb utcáin halad át és azok szűk volta, valamint a
nagy forgalom miatt a menetidő és a kocsisűrűség igen gyenge. A villamoskocsik
a Balokánytól – Tüzér utcáig 3.4 km távolságon átlagosan 30 perc alatt teszik
meg az utat. Igen fontos tényező az energiaellátás is. Meg kell jegyezni, hogy
a Déldunántúli Áramszolgáltató Vállalat 1960. szeptember 1-el 550 V-os
egyenáram szolgáltatását beszünteti és az elavult egyenirányító berendezést
felszámolja, egyenirányítással a jövőben nem kíván foglalkozni. A jövőben
a Pécsi Közlekedési Vállalatnak kellene egy egyenirányító létesítményről
gondoskodnia, ami kb. 5 millió forint költséget jelentene és megépítése több
mint 2 évet igénybe venne. Az említettek figyelembe vételévei a villamoshálózat
bővítése, illetve korszerűsítése szinte lehetetlen a mai viszonyok
mellett.
Egy-két szerelvény kivételével a
villamoskocsik 1913ban kerültek Pécsre és ezek felújítása, kicserélése,
illetve pótlása igen költséges lenne.
A jelenlegi kitérők használati hossza általában rövid ahhoz, hogy két
szerelvényt egymás után egyszerre befogadjon és így a megnövekedett és még
növekvő utazási igények kielégítésére nem alkalmas.
A fentiek figyelembevételével javasolta az UVATERV Vállalat a villamos
megszűntetését azzal, hogy Pécs város tömegközlekedésének megoldása azonnal
szükséges olyan járműfajtával, amely könnyen mozgatható, könnyen átirányítható
egyik helyről a másikra és sem alépítményi, sem felépítményi kötötöttségekhez
nincs kötve. Ennek alapján a tömegközlekedés megoldására az autóbuszt javasolta,
mert könnyen irányítható, járatsűrűsége szabályozható az igényeknek
megfelelően. Ezek alapján valósult meg a döntés, hogy városunkban a
villamosjáratokat autóbuszjáratokkal cserélik fel.
Ezzel kapcsolatban az első tevékenység a Széchenyi tér – Főpályaudvar villamos
szakaszának megszűntetése volt, ami egyben bizonyítékul szolgált arra, hogy
lehetséges Pécsett a villamos megszűntetése és a jelentkező igények
gépkocsikkal való kielégítése. Egyéves tapasztalat azt mutatja, hogy ma már
lényegesen több utas veszi igénybe az autóbuszokat, mint előzőleg a villamost.
A forgalom lebonyolításában vannak hiányosságok, de mint tényt meg kell
állapítani, hogy a villamos 10-12 perces menetidejével szemben, az autóbuszok
3-4 perc alatt teszik meg, ami az utasok számára előnyösebb.” 18
A VILLAMOS SÍNEK FELSZEDÉSE
Főpályaudvar- Rákóczi út-ig vonalrész Dunántúli Napló. 1960. március 27:
„A Fővárosi Villamos Vasút dolgozói már péntek óta dolgoznak a Szabadság úton. A mintegy nyolcszázötven méter hosszúságú sín felszedését hétfőn fejezik be. Egyelőre csak az állomás épületétől a Rákóczi útig távolítják el a síneket.”
Bem utca (Széchenyi tér) vonalrész Dunántúli Napló. 1962. április 8:
„Felszedik a Bem utcában a múlt hagyatékát: a villamos síneket, kicserélik a víz és gázvezetékeket, a postakábel egy részét. Utána új burkolatot kap az utca.”
Bem utca – Zsolnay szobor közötti vonalrész (Rákóczi út) Dunántúli Napló. 1962. június 28:
„Epítik a Rákóczi utat”, egyben sor került a villamossínek eltávolítására is. (15. ábra., 16. ábra.)
A Rákóczi úti villamossínek befejezési
munkálatai Dunántúli Napló. 1962. október 12:
„A Bem utca – Zsolnay szobor közötti szakasz befejezése után tovább építik
a Rákóczi utat a Kórháztérig.” (A fenti útszakaszon 1962. július,
augusztus hónapokban szedték fel a villamos síneket.)
Széchenyi tér – Színház tér szakasz Dunántúli Napló. 1961. március 16:
„Felszedik a Széchenyi tértől a Színház téri elágazásáig húzódó, már rég
használaton kívül lévő villamossíneket. Az eltávolított sínek után azonnal
megjavítják az útburkolatot is.”
Zsolnay Vilmos utca Dunántúli Napló. 1961. szeptember 14:
„A Budapesti Aszfaltút Építő Vállalat dolgozói csatornázzák és teljes
szélességében átépítik a Zsolnay Vilmos utcát.” Ennek az átépítésnek a
során szedték fel a villamossíneket.
Színház tér – Irányi Dániel tér Dunántúli Napló. 1961. szeptember 26:
„Valóságos csatatérré változott teljes hosszában a Kossuth Lajos utca.
Dolgoznak a légkalapácsok, építik a járdaszegélyeket, felszedik a
villamossíneket és közben teljes erővel folyik az épületek
tatarozása.”
Doktor Sándor utca-Petőfi utca Dunántúli Napló. 1962. április 25:
„Lezárták a Doktor Sándor utcának a Kórház tér és Petőfi utca közé eső szakaszát.” Ekkor távolították el a villamos síneket is.
Petőfi utca- Tüzér utca Dunántúli Napló. 1967. október 18. „Reméljük, hogy az út teljes hosszában rövidesen újjászületik és megszűnik az autósok, motorosok, kerékpárok és nem utolsós sorban a gyalogosoknak a réme lenni, eltűnik majd végre a volt villamosvasút régi vágánya is a Petőfi utcától a Tüzér utcáig.”
Tüzér utca (Hadapród iskolai) végállomás körzete Dunántúli Napló. 1968. május 15:
„Megkezdték a Szigeti úton a villamossínek maradványainak felszedését. A kedden megkezdett munka néhány napig eltart, után az a építők veszik birtokukba az útszakaszt kijavítás céljából.” (17. ábra.)
17 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. A pécsi villamos búcsúztatója, 1960. augusztus 31-én.
18 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Leállt a pécsi villamos. 1960.