Barion Pixel

18. Az egykori pécsi villamos pótkocsik egyedi műszak története

PKV 51 -> P XX 3155 -> 4379 
A 4379 szakszolgálati pályaszámú pótkocsi (az egykori PKV 51-es) 1997. évben került a Szentendrei Városi Tö­megközlekedési Múzeumba. Sorsának alakulása közlekedéstörténeti érdekesség. Jól követhetőek az események az 1982. február 12-én felvett jegyzőkönyvből. 
3155 p.sz. P XX típ. PKV eredetű kocsi igénybevétele 
„A városi közlekedési, illetve helyi közforgalmú jármű­vek 1975-ben elkészített múzeumi megőrzési jegyzékén szerepel a P XX 3155. p. számú pótkocsi is. Ez a jármű azon alapelv értelmében került a megőrzési jegyzékre fel­vételre, hogy lehetőség szerint minden jogelőd közlekedé­si vállalattói, illetve vasúttársaságtól maradjon meg legalább egy jellemző jármű. A szóban forgó pótkocsi így a Pécsi Közlekedési Vállalat reprezentánsa, mint HÉV tí­pus nem jellemző. Az eredetileg nyári pótkocsit a BHÉV átvétel után vasvázasította. A kocsi jelenlegi vasvázas ki­vitelben Pécsett nem közlekedett. 
A BÚR vasúti eredetű 8850-es – korábban 9400-as, eredetileg 300-as – pótkocsi – jelenleg még az Áramátalakító Osztály visszavezetés-folytonossági mérőkocsija ­ugyancsak szerepel a megőrzési jegyzéken, mint a BÚR vasúttól megőrzendő egyetlen jármű. Ez a jármű még az eredeti favázas kivitelű, átépítés csak annyi történt, hogy az eredetileg nyári pótkocsit homlok- és oldalablakokkal látták el és az íveltsarkú peron homlok-lemezeket a beüve­gezéskor a szokásos szögletes kialakításúra módosítot­ták. Mivel ez a kocsi teljesen korszerűtlen és jelenleg a kerékpárjai miatt nem közlekedhet, még évekkel ezelőtt vállalati döntés történt arra nézve, hogy a mérőberende­zést – felújítva és korszerűsítve – a P XX 3160 p. számú kocsiba kell átépíteni. A 3160 sz. kocsit azonban 1981­ben nem tudták a járműjavítási terv szerint a főműhelybe beállítani, mert az elveszett, feltehetően szétbontásra került. 

Mérőkocsi céljára így csak egyetlen ugyanilyen kocsi lenne felhasználható, ez a 3155 számú. A mérőkocsivá való átalakítás az erre vonatkozóan elkészült műszaki dokumentáció szerint semmiféle jellegváltozást, illetve átala­kítást (pl. ajtók, ablakok megszűntetése) nem igényel, csupán az üléspadok kiszerelését. Elő kell írni, hogy a díszléc alatti, csavarozott, takarólemezes jellegét ne vál­toztassák meg a főjavítás során. A kocsi védett jellege to­vábbra is megmaradna. 
Fentiek alapján a Közlekedési Múzeum tudomásul ve­szi, hogy a mérőberendezés a 8850 sz. kocsiból a 3155 sz. kocsiba kerül átépítésre, ezzel egyidejűleg a 8850 sz. kocsit a BKV a múzeum számára jegyzőkönyvileg átadja, megjegyezve, hogy e kocsin végzendő helyreállítási mun­kák majd külön tárgyalást igényelnek. A 3155 sz. kocsi vé­dett jellege továbbra is megmarad, a kocsin – a fent leír­tak szerint – jellegét megváltoztató átalakítás nem végez­hető. A kocsi új üzemi pályaszáma 4379 lesz.” (Aláírások: BKV Műszaki Történeti Bizottsága, valamint a Közlekedé­si Múzeum részéről.) (12. ábra.)

12. ábra. PKV 51,3155,4379 psz. pótkocsi.

1977. március 5-én a 3156 – 3160 pályaszámú villa­mos pótkocsikat bontási tilalommal selejtezték. Ugyanak­kor az öt pótkocsit (3156-3160 psz.) 4373-4377 szakszolgálati pályaszámokra számoztak át – függetlenül attól, hogy később végeztek-e rajtuk ilyen rendeltetésű átalakí­tást vagy sem.


PKV 52 — P XX 3156 — 4373 
A szakszolgálati pályaszámot 1977-ben kapta meg.


PKV 53 — P XX 3157 — 4374

A szakszolgálati pályaszámot 1977 -ben kapta meg.

PKV 54 — P XX 3158 — 4375 
Felújítás keretében műhelykocsivá építették át. A szak­szolgálati pályaszámot 1977-ben kapta meg. (13-as ábra)

PKV 55 — P XX 3159 — 4376 
Felújítás keretében, jelentős ráfordítással étkezőkocsivá építették át, melyre áramszedőt is szereltek. A szakszol­gálati pályaszámot 1977-ben kapta meg. (14-es ábra)

13. ábra. PKV 54,3158,4375 psz. pótkocsi.
14. ábra. PKV 55,3159,4376 psz. pótkocsi.

PKV 56 — P XX 3160 — 4377 
A pótkocsi a szakszolgálati pályaszámot 1977-ben kapta meg. 
Érdekes módon kapcsolódott össze a BÚR vasúti ere­detű 8850-es, (korábban 9400-as, eredetileg 300-as) pót­kocsi és P XX 3160-as (ex. PKV 56. psz.) pótkocsi műsza­ki története. 
„A 8850-es Griffin kereke miatt a 70-es években már nem közlekedett, de elsőrendű muzeális értékű volt. A pótkocsi 1986-ban történt felújítása után bekerült a Közle­kedési Múzeumba, mint eredeti 300-as. Ennek gépi be­rendezését kellett volna a 4377-ba (ex PKV 56 psz.) áthe­Iyezni, de amikor keresni kezdtük a kocsit, kiderült, hogy nincs meg, mert időközben a Szigetcsépi bontótelepen szétvágták (1985. június 20-án).” 12 

PKV 57 (P XX 3185) 4185


A pótkocsi acélvázasítása 1962-as felújítási tervekben szerepelt, de végül is – a budafoki vonallal kapcsolatos döntések miatt – erre mégsem került sor. 
1963-ban dízelmotorok szállítására pőrekocsivá alakí­tották át.

12 Lovász István levele. 2004. március 30.