PKV 51 -> P XX 3155 -> 4379
A 4379 szakszolgálati pályaszámú pótkocsi (az egykori PKV 51-es) 1997. évben
került a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba. Sorsának alakulása
közlekedéstörténeti érdekesség. Jól követhetőek az események az 1982. február
12-én felvett jegyzőkönyvből.
3155 p.sz. P XX típ. PKV eredetű kocsi igénybevétele
„A városi közlekedési, illetve helyi közforgalmú járművek 1975-ben
elkészített múzeumi megőrzési jegyzékén szerepel a P XX 3155. p. számú pótkocsi
is. Ez a jármű azon alapelv értelmében került a megőrzési jegyzékre felvételre,
hogy lehetőség szerint minden jogelőd közlekedési vállalattói, illetve
vasúttársaságtól maradjon meg legalább egy jellemző jármű. A szóban forgó
pótkocsi így a Pécsi Közlekedési Vállalat reprezentánsa, mint HÉV típus nem
jellemző. Az eredetileg nyári pótkocsit a BHÉV átvétel után vasvázasította. A
kocsi jelenlegi vasvázas kivitelben Pécsett nem közlekedett.
A BÚR vasúti eredetű 8850-es – korábban 9400-as, eredetileg 300-as – pótkocsi –
jelenleg még az Áramátalakító Osztály visszavezetés-folytonossági mérőkocsija ugyancsak
szerepel a megőrzési jegyzéken, mint a BÚR vasúttól megőrzendő egyetlen jármű.
Ez a jármű még az eredeti favázas kivitelű, átépítés csak annyi történt, hogy
az eredetileg nyári pótkocsit homlok- és oldalablakokkal látták el és az
íveltsarkú peron homlok-lemezeket a beüvegezéskor a szokásos szögletes
kialakításúra módosították. Mivel ez a kocsi teljesen korszerűtlen és jelenleg
a kerékpárjai miatt nem közlekedhet, még évekkel ezelőtt vállalati döntés
történt arra nézve, hogy a mérőberendezést – felújítva és korszerűsítve – a P
XX 3160 p. számú kocsiba kell átépíteni. A 3160 sz. kocsit azonban 1981ben nem
tudták a járműjavítási terv szerint a főműhelybe beállítani, mert az elveszett,
feltehetően szétbontásra került.
Mérőkocsi céljára így csak egyetlen ugyanilyen kocsi lenne felhasználható, ez a 3155 számú. A mérőkocsivá való átalakítás az erre vonatkozóan elkészült műszaki dokumentáció szerint semmiféle jellegváltozást, illetve átalakítást (pl. ajtók, ablakok megszűntetése) nem igényel, csupán az üléspadok kiszerelését. Elő kell írni, hogy a díszléc alatti, csavarozott, takarólemezes jellegét ne változtassák meg a főjavítás során. A kocsi védett jellege továbbra is megmaradna.
Fentiek alapján a Közlekedési Múzeum tudomásul veszi, hogy a mérőberendezés a 8850 sz. kocsiból a 3155 sz. kocsiba kerül átépítésre, ezzel egyidejűleg a 8850 sz. kocsit a BKV a múzeum számára jegyzőkönyvileg átadja, megjegyezve, hogy e kocsin végzendő helyreállítási munkák majd külön tárgyalást igényelnek. A 3155 sz. kocsi védett jellege továbbra is megmarad, a kocsin – a fent leírtak szerint – jellegét megváltoztató átalakítás nem végezhető. A kocsi új üzemi pályaszáma 4379 lesz.” (Aláírások: BKV Műszaki Történeti Bizottsága, valamint a Közlekedési Múzeum részéről.) (12. ábra.)
1977. március 5-én a 3156 – 3160 pályaszámú villamos pótkocsikat bontási tilalommal selejtezték. Ugyanakkor az öt pótkocsit (3156-3160 psz.) 4373-4377 szakszolgálati pályaszámokra számoztak át – függetlenül attól, hogy később végeztek-e rajtuk ilyen rendeltetésű átalakítást vagy sem.
PKV 52 — P XX 3156 — 4373
A szakszolgálati pályaszámot 1977-ben kapta meg.
PKV 53 — P XX 3157 — 4374
A szakszolgálati pályaszámot 1977 -ben kapta meg.
PKV 54 — P XX 3158 — 4375
Felújítás keretében műhelykocsivá építették át. A szakszolgálati pályaszámot
1977-ben kapta meg. (13-as ábra)
PKV 55 — P XX 3159 — 4376
Felújítás keretében, jelentős ráfordítással étkezőkocsivá építették át, melyre áramszedőt is szereltek. A szakszolgálati pályaszámot 1977-ben kapta meg. (14-es ábra)
PKV 56 — P XX 3160 — 4377
A pótkocsi a szakszolgálati pályaszámot 1977-ben kapta meg.
Érdekes módon kapcsolódott össze a BÚR vasúti eredetű 8850-es, (korábban
9400-as, eredetileg 300-as) pótkocsi és P XX 3160-as (ex. PKV 56. psz.)
pótkocsi műszaki története.
„A 8850-es Griffin kereke miatt a 70-es években már nem közlekedett, de
elsőrendű muzeális értékű volt. A pótkocsi 1986-ban történt felújítása után
bekerült a Közlekedési Múzeumba, mint eredeti 300-as. Ennek gépi berendezését
kellett volna a 4377-ba (ex PKV 56 psz.) átheIyezni, de amikor keresni kezdtük
a kocsit, kiderült, hogy nincs meg, mert időközben a Szigetcsépi
bontótelepen szétvágták (1985. június 20-án).” 12
PKV 57 (P XX 3185) 4185
A pótkocsi acélvázasítása 1962-as felújítási tervekben szerepelt, de végül is –
a budafoki vonallal kapcsolatos döntések miatt – erre mégsem került sor.
1963-ban dízelmotorok szállítására pőrekocsivá alakították át.
12 Lovász István levele. 2004. március 30.