Az emberekhez hasonlóan a járműveknek,
üzemeknek is van születésük, felnőtt koruk és sajnos elmúlásuk. Nem volt
kivétel ez alól a pécsi villamos sem. Született 1913. október 20-án, élt
Pécsett 47 évig, és végleg megszűnt létezni 1960. augusztus 31-én. A pécsi
születésről és üzemelésről előző cikkeimben már részletesen beszámoltam. Most
egy szomorú folyamatról számolok be, a pécsi villamos üzem felszámolásáról.
Vigasztalódásra azért mégis van okunk, mivel a villamoskocsik egy része a záráskor
ugyan megsemmisült, de néhány közülük elkerülte az azonnali pusztulást, pár évi
haladékot kapva, más városokban még tovább szolgálta az utazóközönséget.
Az 1950-es évek végére a pécsi villamoskocsik, a vasút al- és felépítménye, a
berendezések jelentős része (a fennállás 47 éve alatt elvégzett felújítások,
kocsi beszerzések és karbantartások ellenére) elavult és elhasználódott. A PKV
vezetősége és az illetékes hatóságok gondos mérlegelés után döntöttek arról,
hogy mi legyen a pécsi villamos vasút mégy így is jelentős értéket képviselő
járműveinek a sorsa:
– A kocsik egy részét a selejtezési eljárás után szétbontották és
hulladékanyagként értékesítették.
– Több kocsit az állóeszköz-nyilvántartás szerint selejteztek ugyan, de a
valóságban nem bontottá~ el ezeket, hanem könyvjóváírással átadták a BHEVnek
(pótkocsik stb.).
– A megfelelő műszaki állapotú, üzemképes villamosok a debreceni és szegedi
közlekedési vállalatokhoz kerültek.
Mint már arról előző cikkeimben írtam, a pécsi villamos járatokat két
időpontban számolták fel. Először a Széchenyi tér – Főpályaudvari vonalat
(1959. március 15.), majd pedig a Tüzér utca – Zsolnay gyári – Ill. Külvárosi
pályaudvari vonalakat (1960. augusztus 31.).
A pécsi villamos üzemének felszámolása, a selejtezések követték ezt az időbeli
kettősségét. A felszámolás így is sok nehézséggel járt és viszonylag hosszabb
időszakot vett igénybe. A felszámolás két első „áldozata” a fővárosból
származó 58 psz. pótkocsi és 9-es psz. motorkocsi volt; selejtezésükre 1958.
július 10-én, illetve szeptember 27-én került sor. A selejtezési eljárás után e
kocsikat a pécsi telepen szétbontották.
A pécsi villamoskocsik selejtezése, elbontása a 1959. június 18-án
folytatódott.
1. A PKV 2,3, 4. PÁLYASZÁMÚ VILLAMOS M0TORKOCSI ÉS 52, 56. SZ. POTKOCSI SELEJTEZESE PÉCSETT 1959. JÚNIUS 18-ÁN
„A főpályaudvari villamos közlekedés beszüntetésével (megj. 1959. március
15.) feleslegessé vált a vállalat 2, 3, 4. pályaszámú villamos motorkocsija és
52, 56. pályaszámú pótkocsija, melyet selejtezésre felajánltunk a Közlekedési
és Postaügyi Minisztériumnál. Tekintettel arra, hogy a kocsik kis
befogadóképességűek azokat más vidéki városban felhasználni nem tudják, ezért
a Minisztérium kocsik selejtezésére ad engedélyt.
Fenti pályaszámú kocsik folyó hó 20. után forgalomban nem adhatók, kocsikat a
vállalat szétbonthatja, kikerülő törzsegységeket, alkatrészeket
felhasználhatja.
A selejtezési bizottság tudomásul veszi, hogy a motorok egységesítése miatt a
vállalat egyik kocsijából ki szerelt pécsi TS. 70-es motort a 21. pályaszámú
kocsiba építik be és az ebből kikerült TS. 70-es pesti motort selejtezi.
Csatolt kimutatás szerint a kocsik eredeti bruttó értékénél magasabb
értékcsökkenés nyert elszámoltatást, így pénzügyi vonatkozásban a vállalatnak
befizetési kötelezettsége nincs.”
Megjegyzés: Nem a 21 psz. nagykocsiba, hanem a 22 psz. nagykocsiba szerelték a
Dózsa Főműhelyben a nagyobb fordulatszámú, az eredetinél erősebb 55 lóerős TS
70-es motort.
A folyó év június 18-án kiselejtezett 3 villamos motorkocsi és 2 pótkocsi
egyedi nyilvántartás szerinti értéke.
Kocsi száma és típusa | Bruttó érték | Értékcsökkenés | Nettó érték |
2 sz. motor Ganz | 200000 | 209737 | -9737 |
3 sz. motor Ganz | 200000 | 219280 | -19280 |
4 sz. motor Ganz | 200000 | 217 199 | -17199 |
52 sz. pót Ganz | 80000 | 76777 | 3223 |
56 sz. pót Ganz | 80000 | 91 605 | -11605 |
összesen | 760000 | 814598 | -54598 |
Megjegyzés: A PKV selejtezett, de még használható 2-es motorkocsiját,
valamint 52-es és 56-os pótkocsiját könyvjóváírással vette át a BHEV.2
2. INTÉZKEDÉSI UTASÍTÁS A PÉCSI VILLAMOSKÖZLEKEDÉS FELSZÁMOLÁSÁRÓL
A KPM Műszaki Felügyeleti OsztáIyának leirata alapján a Pécs Mj. Városi Tanács
VB. Építési és Közlekedési Osztálya, egyeztetve a Pécsi Közlekedési Vállalat
vezetőségévei, 1960. november 11-én. (ügyiratszám: 18.094/1960.VII.) a városi
villamosközlekedés felszámolásával kapcsolatban a következő jelentést
készítette el.
Járművek és berendezések átadása.
„A villamosközlekedés felszámolásával kapcsolatban feleslegessé váló
járművek és berendezések átadását illetően a Műszaki Felügyeleti Osztály
VIII.10-én kelt 520.422/1960. sz. ügyiratában intézkedett.
A még el nem intézett kérdések ügyében az alábbiak szerint intézkedik:
A tehermozdonyt a Miskolci Közlekedési Vállalat veszi át. A többi
villamosvasúti járművet, amelyre vonatkozó intézkedés nem történt, selejtezni
kell és szétbontani.
A Pécsi TS-70 motorokra a Debreceni Közlekedési
Vállalat tart igényt.
A hóekét a Miskolci Közlekedési Vállalatnak kell átadni. Az olajemelőt a
szombathelyi villamosvasút veszi át. A kiépítendő sínanyagra a Főváros, Szeged
és Szombathely tart igényt. A mennyiséget és a kiépítés módját a vállalatok
egymás között intézzék el.
A felsővezetékes oszlopokat a helyszínen történt megbeszélés alapján a
Fővárosi Villamosvasút építi ki és veszi át.
A felsővezeték-anyagra Szombathely tart igényt. A hitelkeretek biztosítása
azonban még nem történt meg. A két vállalat kísérelje meg az átvétel módjának tisztázását.
Amennyiben még tisztázatlan kérdés maradt volna, úgy azokat a Vállalat jelentse
Osztályunknak, hogy azok sorsa felől a KPM -nél intézkedhessünk.” 3
Az utasítás mellékletei: 1. sz. jegyzőkönyv:
Felvéve Pécs m.j. Város Tanácsa VB. Építési és Közlekedési Osztály hivatalos
helyiségben 1960. december 31-én. Tárgy: 11/1958.07. utasítás alapján
állóeszközök selejtezése.
Mint bizottság, egyetértően az alábbi használhatatlan állóeszközöket
kiselejtezte.
Megnevezése | Bruttó értéke forint | Nettó értéke forint | |
1. sz. | Villamos motorkocsi | 200000 | 17472 |
5. sz. | Villamos motorkocsi | 200000 | 48762 |
6. sz. | Villamos motorkocsi | 200000 | – 1 540 |
8. sz. | Villamos motorkocsi | 200000 | 17668 |
10. sz. | Villamos motorkocsi | 200000 | – 30930 |
59. sz. | Villamos pótkocsi | 80000 | – 6514 |
Pályakocsi | 1438 | – 621 | |
Létrakocsi és tartó | 14250 | – 6026 | |
Sínhajlító gép | 2071 | – 580 | |
4 db. csavaros emelő | 30975 | – 5834 | |
Ganz | 6 Le. Egyenáramú motor | 7063 | -2629 |
f. induló ellenállás | 1 738 | – 697 | |
Egyenáramú csiszoló gép | 2074 | – 562 | |
Összesen | 1 139609 | 27969 |
Jelen jegyzőkönyvben felvett állóeszközök kiselejtezése ellen kifogást nem emelünk, a bizottság közös elhatározását elfogadják! A vállalat részéről kötelezőnek tartjuk, hogy a kiselejtezett állóeszközöket 1961. március 31-ig szállítóképes állapotban átadjuk az illetékes begyűjtő vállalatnak. (1. ábra., 2. ábra.)
Selejtezésre kerülő állóeszközök:
bruttó értéke: 1 139 609 forint nettó értéke: 27 969 forint
visszanyert hulladék értéke: 80 000 forint
Miután a fenti gépek használaton kívüli állóeszközök és 1957. január hó 1.
előtt történt csak beszerzése, így a kiselejtezéssel egyidejűleg az elszámolást
a beruházási alappal szemben kell végrehajtani. 4
2. sz. jegyzőkönyv:
Felvéve Pécs m.j. Városi Tanács VB. Építési és Közlekedési Osztály hivatalos
helyiségében, 1960. december hó 31-én.
Tárgy: Villamosvasút megszüntetésével a
feleslegessé vált vasúti pálya és felső vezeték, valamint tartozékainak
könyvjóváírással történő átadása.
A bizottság tudomásul veszi, hogy a Pénzügyminisztérium Tanácsi osztályának
vezetője, Riba elvtárs, előzetes bejelentése alapján a Pécsi Közlekedési
Vállalat tulajdonát képező pálya és felsővezeték és azok tartozékainak Pécs
Városi Tanács részére való könyvjóváírással történő átadásához hozzájárulnak.
Az előzetes tárgyalás alapján könyvjóváírással átadást 1960. december 31-i
állapotnak megfelelően kell végrehajtani. 5
1 A pécsi közúti villamosvasút történetét feldolgozó tanulmány első részét lapunk 2004/5., második részét a 2004/6. számában közöltük.
2 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Selejtezési jegyzőkönyv 1959. június 18.
3 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Intézkedési utasítás 1960. (Korabeli helyesírással.)
4 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Selejtezési jegyzőkönyv 1960.
5 Baranya Megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Selejtezési jegyzőkönyv 1960.