Barion Pixel

15. Lezárult egy történet

Az emberekhez hasonlóan a járműveknek, üzemeknek is van születésük, felnőtt koruk és sajnos elmúlásuk. Nem volt kivétel ez alól a pécsi villamos sem. Született 1913. október 20-án, élt Pécsett 47 évig, és végleg megszűnt lé­tezni 1960. augusztus 31-én. A pécsi születésről és üzemelésről előző cikkeimben már részletesen beszámol­tam. Most egy szomorú folyamatról számolok be, a pécsi villamos üzem felszámolásáról. Vigasztalódásra azért mégis van okunk, mivel a villamoskocsik egy része a zá­ráskor ugyan megsemmisült, de néhány közülük elkerülte az azonnali pusztulást, pár évi haladékot kapva, más vá­rosokban még tovább szolgálta az utazóközönséget. 
Az 1950-es évek végére a pécsi villamoskocsik, a vas­út al- és felépítménye, a berendezések jelentős része (a fennállás 47 éve alatt elvégzett felújítások, kocsi beszerzések és karbantartások ellenére) elavult és elhasz­nálódott. A PKV vezetősége és az illetékes hatóságok gondos mérlegelés után döntöttek arról, hogy mi legyen a pécsi villamos vasút mégy így is jelentős értéket képviselő járműveinek a sorsa: 
– A kocsik egy részét a selejtezési eljárás után szét­bontották és hulladékanyagként értékesítették. 
– Több kocsit az állóeszköz-nyilvántartás szerint se­lejteztek ugyan, de a valóságban nem bontottá~ el ezeket, hanem könyvjóváírással átadták a BHEV­nek (pótkocsik stb.). 
– A megfelelő műszaki állapotú, üzemképes villamo­sok a debreceni és szegedi közlekedési vállalatok­hoz kerültek. 
Mint már arról előző cikkeimben írtam, a pécsi villamos járatokat két időpontban számolták fel. Először a Széche­nyi tér – Főpályaudvari vonalat (1959. március 15.), majd pedig a Tüzér utca – Zsolnay gyári – Ill. Külvárosi pálya­udvari vonalakat (1960. augusztus 31.). 
A pécsi villamos üzemének felszámolása, a selejtezé­sek követték ezt az időbeli kettősségét. A felszámolás így is sok nehézséggel járt és viszonylag hosszabb időszakot vett igénybe. A felszámolás két első „áldozata” a főváros­ból származó 58 psz. pótkocsi és 9-es psz. motorkocsi volt; selejtezésükre 1958. július 10-én, illetve szeptember 27-én került sor. A selejtezési eljárás után e kocsikat a pé­csi telepen szétbontották. 
A pécsi villamoskocsik selejtezése, elbontása a 1959. június 18-án folytatódott.

1. A PKV 2,3, 4. PÁLYASZÁMÚ VILLAMOS M0TORKOCSI ÉS 52, 56. SZ. POTKOCSI SELEJTEZESE PÉCSETT 1959. JÚNIUS 18-ÁN


„A főpályaudvari villamos közlekedés beszüntetésével (megj. 1959. március 15.) feleslegessé vált a vállalat 2, 3, 4. pályaszámú villamos motorkocsija és 52, 56. pályaszá­mú pótkocsija, melyet selejtezésre felajánltunk a Közleke­dési és Postaügyi Minisztériumnál. Tekintettel arra, hogy a kocsik kis befogadóképességűek azokat más vidéki vá­rosban felhasználni nem tudják, ezért a Minisztérium ko­csik selejtezésére ad engedélyt. 
Fenti pályaszámú kocsik folyó hó 20. után forgalomban nem adhatók, kocsikat a vállalat szétbonthatja, kikerülő törzsegységeket, alkatrészeket felhasználhatja. 
A selejtezési bizottság tudomásul veszi, hogy a moto­rok egységesítése miatt a vállalat egyik kocsijából ki sze­relt pécsi TS. 70-es motort a 21. pályaszámú kocsiba épí­tik be és az ebből kikerült TS. 70-es pesti motort selejtezi. 
Csatolt kimutatás szerint a kocsik eredeti bruttó értéké­nél magasabb értékcsökkenés nyert elszámoltatást, így pénzügyi vonatkozásban a vállalatnak befizetési kötele­zettsége nincs.” 
Megjegyzés: Nem a 21 psz. nagykocsiba, hanem a 22 psz. nagykocsiba szerelték a Dózsa Főműhelyben a nagyobb fordulatszámú, az eredetinél erősebb 55 lóerős TS 70-es motort. 
A folyó év június 18-án kiselejtezett 3 villamos motor­kocsi és 2 pótkocsi egyedi nyilvántartás szerinti értéke.

Kocsi száma és típusa Bruttó érték Értékcsökkenés Nettó érték
2 sz. motor Ganz 200000 209737 -9737
3 sz. motor Ganz 200000 219280  -19280
4 sz. motor Ganz 200000 217 199 -17199
52 sz. pót Ganz 80000 76777 3223
56 sz. pót Ganz  80000 91 605 -11605
összesen 760000 814598 -54598

Megjegyzés: A PKV selejtezett, de még használható 2-es motorkocsiját,

valamint 52-es és 56-os pótkocsiját könyvjóváírással vette át a BHEV.2 

2. INTÉZKEDÉSI UTASÍTÁS A PÉCSI VILLAMOSKÖZLEKE­DÉS FELSZÁMOLÁSÁRÓL


A KPM Műszaki Felügyeleti OsztáIyának leirata alapján a Pécs Mj. Városi Tanács VB. Építési és Közlekedési Osztálya, egyeztetve a Pécsi Közlekedési Vállalat vezetőségévei, 1960. november 11-én. (ügyiratszám: 18.094/1960.VII.) a városi villamosközlekedés felszámo­lásával kapcsolatban a következő jelentést készítette el.

Járművek és berendezések átadása.


„A villamosközlekedés felszámolásával kapcsolatban fe­leslegessé váló járművek és berendezések átadását il­letően a Műszaki Felügyeleti Osztály VIII.10-én kelt 520.422/1960. sz. ügyiratában intézkedett. 
A még el nem intézett kérdések ügyében az alábbiak szerint intézkedik: 
A tehermozdonyt a Miskolci Közlekedési Vállalat veszi át. A többi villamosvasúti járművet, amelyre vonatkozó in­tézkedés nem történt, selejtezni kell és szétbontani. 
A Pécsi TS-70 motorokra a Debreceni Közlekedési 
Vállalat tart igényt. 
A hóekét a Miskolci Közlekedési Vállalatnak kell átadni. Az olajemelőt a szombathelyi villamosvasút veszi át. A kiépítendő sínanyagra a Főváros, Szeged és Szombathely tart igényt. A mennyiséget és a kiépítés módját a vállalatok egymás között intézzék el. 
A felsővezetékes oszlopokat a helyszínen történt meg­beszélés alapján a Fővárosi Villamosvasút építi ki és ve­szi át. 
A felsővezeték-anyagra Szombathely tart igényt. A hi­telkeretek biztosítása azonban még nem történt meg. A két vállalat kísérelje meg az átvétel módjának tisztázását. 
Amennyiben még tisztázatlan kérdés maradt volna, úgy azokat a Vállalat jelentse Osztályunknak, hogy azok sorsa felől a KPM -nél intézkedhessünk.” 3 
Az utasítás mellékletei: 1. sz. jegyzőkönyv: 
Felvéve Pécs m.j. Város Tanácsa VB. Építési és Közleke­dési Osztály hivatalos helyiségben 1960. december 31-én. Tárgy: 11/1958.07. utasítás alapján állóeszközök selej­tezése. 
Mint bizottság, egyetértően az alábbi használhatatlan állóeszközöket kiselejtezte.

  Megnevezése Bruttó értéke forint Nettó értéke forint
1. sz. Villamos motorkocsi  200000 17472 
5. sz. Villamos motorkocsi  200000 48762
6. sz. Villamos motorkocsi  200000 – 1 540
8. sz. Villamos motorkocsi  200000 17668
10. sz. Villamos motorkocsi  200000 – 30930
59. sz. Villamos pótkocsi 80000 – 6514
  Pályakocsi 1438 – 621
  Létrakocsi és tartó  14250 – 6026
  Sínhajlító gép  2071 – 580
  4 db. csavaros emelő  30975  – 5834
Ganz 6 Le. Egyenáramú motor 7063 -2629
  f. induló ellenállás 1 738 – 697
  Egyenáramú csiszoló gép  2074 – 562
  Összesen 1 139609 27969

Jelen jegyzőkönyvben felvett állóeszközök kiselejtezé­se ellen kifogást nem emelünk, a bizottság közös elhatá­rozását elfogadják! A vállalat részéről kötelezőnek tartjuk, hogy a kiselejtezett állóeszközöket 1961. március 31-ig szállítóképes állapotban átadjuk az illetékes begyűjtő vál­lalatnak. (1. ábra., 2. ábra.) 

1. ábra. A PKV 5-ös motorkocsi bontása a pécsi telephelyen (1960. november).
2. ábra. A PKV 5-ös motorkocsi bontása a pécsi telephelyen (1960. november). 

Selejtezésre kerülő állóeszközök:


bruttó értéke: 1 139 609 forint  nettó értéke:  27 969 forint
visszanyert hulladék értéke: 80 000 forint
Miután a fenti gépek használaton kívüli állóeszközök és 1957. január hó 1. előtt történt csak beszerzése, így a kiselejtezéssel egyidejűleg az elszámolást a beruházási alappal szemben kell végrehajtani. 4 
2. sz. jegyzőkönyv: 
Felvéve Pécs m.j. Városi Tanács VB. Építési és Közleke­dési Osztály hivatalos helyiségében, 1960. december hó 31-én.

Tárgy: Villamosvasút megszüntetésével a feleslegessé vált vasúti pálya és felső vezeték, valamint tartozékainak könyvjóváírással történő átadása. 
A bizottság tudomásul veszi, hogy a Pénzügyminiszté­rium Tanácsi osztályának vezetője, Riba elvtárs, előzetes bejelentése alapján a Pécsi Közlekedési Vállalat tulajdo­nát képező pálya és felsővezeték és azok tartozékainak Pécs Városi Tanács részére való könyvjóváírással történő átadásához hozzájárulnak. Az előzetes tárgyalás alapján könyvjóváírással átadást 1960. december 31-i állapotnak megfelelően kell végrehajtani. 5

1 A pécsi közúti villamosvasút történetét feldolgozó tanulmány első részét lapunk 2004/5., második részét a 2004/6. számában közöltük. 

2 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Selejtezési jegyzőkönyv 1959. június 18. 

3 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Intézkedési utasítás 1960. (Korabeli helyesírással.) 

4 Baranya megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Selejtezési jegyzőkönyv 1960. 

5 Baranya Megyei Levéltár. XXIX. fond. szám. Selejtezési jegyzőkönyv 1960.