Barion Pixel

14. A vonalak bezárása

A pécsi villamosközlekedést két ütemben állították le: 
Első ütem: 1959. március 16-án (hétfőn) a főpályaud­varhoz igyekvőket kellemetlen meglepetés érte. A Szé­chenyi téren, a városház előtti villamosmegálló oszlopán tábla közölte, hogy 1959. március 15-től kezdve, a jól is­mert sárga villamos kocsik helyett autóbusz fogja szállíta­ni az utasokat a főpályaudvarra. A morgolódó utasok mi mást tehettek, súlyos útipoggyászaikkal átballagtak a Jó­kai téri ideiglenes megállóba, hogy azután bepréselődje­nek a kismérető Ikarus 30-as városi autóbuszba. 
Második ütem: 1960. augusztus 31-én tette meg utolsó útját a felvirágozott, pótkocsis pécsi villamos a kelet-nyu­gati vonalon.
Hogyan élte meg a villamosforgalom megszűnését a város lakossága és a villamos személyzete?

21. ábra. 11-es psz. motorkocsi búcsúja (1960) 

1960. augusztus 31-én, fiatal emberként ott ballagtam a villamost gyászolók soraiban, bizony ennyi idő elteltével is meghatódottságot érzek, ha visszagondolok erre a szo­morú eseményre. 
A jól ismert sárga kocsik, a Hadapródiskolától indúl­tak el. Mire a Széchenyi térre döcögött a jó öreg felvi­rágzott „tánti”, már számosan csatlakoztak a gyászmenethez. Felnőttek, diákok, zenészek, férfiak, nők … egyszóval pécsi polgárok. Az utolsó járat mindegyikük lelkéből elvitt valamit … az elmúlt ifjúságot, az emlékeket, az illúziókat.
Az utazóközönség egy része sajnálkozva búcsúzott a villamostól, de nem úgy a villamosok személyzete! A ko­csivezetők és kalauzok nagy része megkönnyebbüléssel vette tudomásul, hogy a nehéz szolgálat után könnyebb munkabeosztást fognak kapni. 
Mára a pécsi villamosból már csak néhány tárgyi emlék maradt fenn. Áll még a kocsiszín, kikandikál még az asz­faltból néhány megfeketedett síndarab, néhány belvárosi épületen még ott van a díszes, rozettás felsővezetéktartó kampó.

22. ábra. 7-es motorkocsi indul Debrecenbe (1960)