A 21-es pályaszámú motorkocsit 1954-ben, a
22-es páIyaszámú motorkocsit 1954 után építették át. (A pécsi villamos
megszűnése után a két nagy motorkocsi 46, 47-es pályaszámmal a DKV-hez
került.)
1957 végén még nem látszott közelinek a pécsi villamos leállítása. Legalább is
a helyi újságból nem ez tűnik ki: „Pécs városa az utóbbi években soha nem
látott gyors ütemben fejlődik. De ezzel a rohamos fejlődéssel nem tudott és még
ma sem tud lépést tartani a város közlekedése. A villamosok lassan és
kitérőkkel közlekednek, az autóbuszok túlzsúfoltak, nagyon sok utas lemarad és
a dolgozók jelenetős része ezért reggelenként munkahelyéről elkésik. Az
utasszállítás megkönnyítése érdekében a minisztérium már régebben trolibuszok
beállítását helyezte kilátásba, de ebből – figyelembe véve a reális lehetőségeket
– egyelőre nem lesz semmi.
A vállalat a forgalmat jelenleg 50 gépkocsival bonyolítja le, az előző évi 43
gépkocsival szemben. Az 50 gépkocsi közül azonban naponta csak 38-39 vesz
részt a forgalomban, a többi szabadnapos, vagy olyan hibás, hogy a forgalomba
napokig nem lehet beállítani. Ebből a kocsiparkból a vállalat naponta
háromszor 21-22 gépkocsit ad a bányásztelepülésekre, de többet adni már nem
képes. A felmérések azt mutatják, hogy város közlekedésének megjavítása
érdekében még legalább 20 autóbuszra lenne szükség. Annál is inkább, mert az
utasok száma évről évre emelkedik.
Az elmúlt év első felében az autóbuszok 1 091 000 kilométert tettek meg és 6
158 000 utast szállítottak. Ezzel szemben ez év első felében a gépkocsik által
megtett út 1 183 000 kilométer volt és 7 135 000 utast szállítottak. A város forgalmának
megjavítása érdekében a vállalat három járatot, nevezetesen a kozármislenyi,
keszűi, és nagykozári járatot 1957. szeptember 29-től kezdve átadta a
MÁVAUT-nak ugyanakkor a felszabadult gépkocsikat a bányászjáratokra, valamint a
temetői járat megerősítésére használja fel.
Túlterheltek a villamosjáratok is. A villamosvasúti forgalmat – éppúgy, mint az elmúlt évben – a vállalat 24 villamosa bonyolítja le. A pécsi villamosok 1956 első felében 421 000 kilométert tettek meg és 6 098 000 utast szállítottak. Ezzel szemben ez év első felében 379 000 kilométert tettek meg és 6 144 000 utast szállítottak, tehát kevesebb kilométeren sokkal több utast szállítottak.
A közlekedés fejlesztése érdekében a városi tanács végrehajtó bizottsága a pénteken megtartott ülésén úgy határozott, hogy villamosjáratot létesít a volt Dózsa tiszti iskolától – egyelőre – a Szigeti vámig. Ezzel nagy lakótelepet kapcsol be a forgalomba, lehetővé teszi, hogy az 1. kerületi őstermelők áruikat gyorsabban és kényelmesebben hozzák be a piacra, ugyanakkor ideiglenesen megoldja a nyugati városrész lakóinak a közlekedési lehetőségét is. A közlekedés megjavításának távlati tervében szerepel a villamosvasútnak Patacsig, később pedig Kővágószöllősig való meghosszabbítása. A terv szerint a Szigeti vámig vezetendő villamosvasút dupla vágányú lesz.”17
1958-ban egy-egy acélvázas ikerkocsival
növekedett Pécs villamosjármű állománya. A két ikerkocsi egységes volt:
nyitott, lecsapható ajtós peronú kivitelben: az ablakok felett szellőzővel
voltak ellátva. A PKV 201-202 pályaszámú ikerkocsik 1958. április 10-én
érkeztek Pécsre. 203-204 pályaszámú ikerkocsik pécsi műszaki-rendőri vizsgáját
1958. augusztus 27-én tartották meg. Az ikerkocsik a vasút leállítása után az
1960. szeptember 16-án felvett átadási jegyzőkönyv tanúsága szerint,
könyvjóváírással a Szegedi Közlekedési Vállalathoz kerültek. Itt a 309310,311-312
(csuklósítás után 752 és 751) pályaszámot kapták.
Az 1958-59. években változott a szemlélet. Megjött a felsőbb utasítás: A pécsi
közlekedés megnövekedett forgalmi feladatait az autóbuszállomány erőteljes
bővítésével kell megoldani, a közúti vasutat pedig meg kell szüntetni. Az
50-es évek gazdaságpolitikai koncepciói a nagyipari irányzatoknak – ezen belül
az autóbuszgyártásnak kedveztek. A szovjet kőolajmezők kifogyhatatlannak
látszottak, a környezetszennyezési szempontok nem voltak meg határozók.
A megszűntetett közúti villamosvasúti üzem járművei közül a 2-es psz. Motorkocsi, az 51-57 psz. pótkocsik, valamint a 101-es psz. villamos mozdony a Budapesti Helyiérdekű Vasút állományába kerültek, ahol három pótkocsi ma is megvan. (2004.)
17 Dunántúli Napló. 1957. október 12. Pusztai József: Villamosjáratot létesítenek a szigeti vámig