Barion Pixel

13. A nagy motorkocsik átépítése

A 21-es pályaszámú motorkocsit 1954-ben, a 22-es pá­Iyaszámú motorkocsit 1954 után építették át. (A pécsi vil­lamos megszűnése után a két nagy motorkocsi 46, 47-es pályaszámmal a DKV-hez került.) 
1957 végén még nem látszott közelinek a pécsi villa­mos leállítása. Legalább is a helyi újságból nem ez tűnik ki: „Pécs városa az utóbbi években soha nem látott gyors ütemben fejlődik. De ezzel a rohamos fejlődéssel nem tudott és még ma sem tud lépést tartani a város közleke­dése. A villamosok lassan és kitérőkkel közlekednek, az autóbuszok túlzsúfoltak, nagyon sok utas lemarad és a dolgozók jelenetős része ezért reggelenként munkahelyé­ről elkésik. Az utasszállítás megkönnyítése érdekében a minisztérium már régebben trolibuszok beállítását helyez­te kilátásba, de ebből – figyelembe véve a reális lehetősé­geket – egyelőre nem lesz semmi. 
A vállalat a forgalmat jelenleg 50 gépkocsival bonyolít­ja le, az előző évi 43 gépkocsival szemben. Az 50 gépko­csi közül azonban naponta csak 38-39 vesz részt a forga­lomban, a többi szabadnapos, vagy olyan hibás, hogy a forgalomba napokig nem lehet beállítani. Ebből a kocsi­parkból a vállalat naponta háromszor 21-22 gépkocsit ad a bányásztelepülésekre, de többet adni már nem képes. A felmérések azt mutatják, hogy város közlekedésének megjavítása érdekében még legalább 20 autóbuszra len­ne szükség. Annál is inkább, mert az utasok száma évről évre emelkedik. 
Az elmúlt év első felében az autóbuszok 1 091 000 ki­lométert tettek meg és 6 158 000 utast szállítottak. Ezzel szemben ez év első felében a gépkocsik által megtett út 1 183 000 kilométer volt és 7 135 000 utast szállítottak. A város forgalmának megjavítása érdekében a vállalat há­rom járatot, nevezetesen a kozármislenyi, keszűi, és nagykozári járatot 1957. szeptember 29-től kezdve átadta a MÁVAUT-nak ugyanakkor a felszabadult gépkocsikat a bányászjáratokra, valamint a temetői járat megerősítésé­re használja fel.

Túlterheltek a villamosjáratok is. A villamosvasúti for­galmat – éppúgy, mint az elmúlt évben – a vállalat 24 vil­lamosa bonyolítja le. A pécsi villamosok 1956 első felé­ben 421 000 kilométert tettek meg és 6 098 000 utast szál­lítottak. Ezzel szemben ez év első felében 379 000 kilomé­tert tettek meg és 6 144 000 utast szállítottak, tehát keve­sebb kilométeren sokkal több utast szállítottak. 
A közlekedés fejlesztése érdekében a városi tanács végrehajtó bizottsága a pénteken megtartott ülésén úgy határozott, hogy villamosjáratot létesít a volt Dózsa tiszti iskolától – egyelőre – a Szigeti vámig. Ezzel nagy lakóte­lepet kapcsol be a forgalomba, lehetővé teszi, hogy az 1. kerületi őstermelők áruikat gyorsabban és kényelmeseb­ben hozzák be a piacra, ugyanakkor ideiglenesen megoldja a nyugati városrész lakóinak a közlekedési lehe­tőségét is. A közlekedés megjavításának távlati tervében szerepel a villamosvasútnak Patacsig, később pedig Kővágószöllősig való meghosszabbítása. A terv szerint a Szigeti vámig vezetendő villamosvasút dupla vágányú lesz.”17

20. ábra. 201-202 psz. ikerkocsi (1958) 

1958-ban egy-egy acélvázas ikerkocsival növekedett Pécs villamosjármű állománya. A két ikerkocsi egységes volt: nyitott, lecsapható ajtós peronú kivitelben: az ablakok felett szellőzővel voltak ellátva. A PKV 201-202 pálya­számú ikerkocsik 1958. április 10-én érkeztek Pécsre. 203-204 pályaszámú ikerkocsik pécsi műszaki-rendőri vizsgáját 1958. augusztus 27-én tartották meg. Az ikerko­csik a vasút leállítása után az 1960. szeptember 16-án fel­vett átadási jegyzőkönyv tanúsága szerint, könyvjóváírás­sal a Szegedi Közlekedési Vállalathoz kerültek. Itt a 309­310,311-312 (csuklósítás után 752 és 751) pályaszámot kapták. 
Az 1958-59. években változott a szemlélet. Megjött a felsőbb utasítás: A pécsi közlekedés megnövekedett for­galmi feladatait az autóbuszállomány erőteljes bővítésé­vel kell megoldani, a közúti vasutat pedig meg kell szün­tetni. Az 50-es évek gazdaságpolitikai koncepciói a nagyi­pari irányzatoknak – ezen belül az autóbuszgyártásnak ­kedveztek. A szovjet kőolajmezők kifogyhatatlannak látszottak, a környezetszennyezési szempontok nem voltak meg határozók. 

A megszűntetett közúti villamosvasúti üzem járművei kö­zül a 2-es psz. Motorkocsi, az 51-57 psz. pótkocsik, vala­mint a 101-es psz. villamos mozdony a Budapesti Helyiérdekű Vasút állományába kerültek, ahol három pótkocsi ma is megvan. (2004.)

17 Dunántúli Napló. 1957. október 12. Pusztai József: Villamos­járatot létesítenek a szigeti vámig