Barion Pixel

12. A pécsi villamos története 1945-1960 között

Az 1945. év után két esetben is változott a vállalat neve és a kocsik cégjelzése: 
– 1949. augusztus: P.K.K.V. teljes nevén Pécsi Közlekedési Községi Vállalat,
– 1950. november: P.K.V. teljes nevén Pécsi Közlekedési Vállalat.

14. ábra. 1 O-es motor és pótkocsi (1950-es évek) 
15. ábra. Remiz (1950-es évek)

Pécsett a II. világháború után a városi autóbuszállomány gyakorlatilag nullára csökkent, ezért a városi forgalom egyetlen eszköze a villamos lett. A villamos kocsiállomány megfelelt a háború előttinek, vagyis 1946. évben a Pécsi Városi Közlekedési Vállalatnak 12 villamos motorkocsi, 7 pótkocsi és 1 villanymozdony állt rendelkezésre.
Pécs lakossága a háború után ugrásszerűen megnövekedett. A rendelkezésre álló járműállomány már nem tudott eleget tenni a fokozott utasszállítási elvárásoknak. A szerelvények csúcsidőben teljesen zsúfoltan közlekedtek és gyakran előfordult, hogy egyes megállókban az utasok lemaradtak. Nem segített jelentősen az sem, hogy a pótkocsis szerelvények után, csúcsidőben még egy szóló motorkocsit is küldtek mentesítőnek. A PKV vezetőinek sürgős megoldást kellett találnia. A pécsi villamos vasút szállítóképességének bővítése érdekében a fővárosból kértek kocsikat.

PKV 11-es psz. motorkocsija (eredetileg a BKVT N típusú, 48-as pályaszámú bizottsági motorkocsija) 1951. év elején került a fővárosból Pécsre (BKVT N 48 -;. BSzKRt 1147 -;. FVV 1137 -;. PKV 11). Ez a motorkocsi 1951. július 27-től kezdve Pécsett a PKV 58. psz. pótkocsit vontatta (BKVT Q 403 -;. BSzKRt 5442 -;. FVV -;. PKV 58). Ezek voltak az első légfékes kocsik Pécsett.
A 6-os psz. motorkocsit 1951-ben, a 7-es psz. motorkocsit pedig 1952-ben a fővárosba küldték főjavításra, ennek során mindkét motorkocsit légfékkel látták el. A pécsi villamos járműállományának bővítése érdekében, két eredeti pécsi motorkocsit a fővárostói kapott pótkocsikkal állandó jelleggel, szerelvénnyé kapcsoltak össze. A PKV 60S psz. motorkocsi az 1951. október 9-én Pécsre került PKV 59 psz. vezérlő pótkocsival közlekedett (BKVT J 317 -;. BSzKRt 5316 -;. FVV -;. PKV 59). A PKV 7-es psz. motorkocsi az 1952. április 17-én Pécsre került PKV 60 psz. vezérlő pótkocsival közlekedett (BKVT J 315 -;. BSzKRt 5314 -;. FVV -;. PKV 60). (Az utóbbi szerelvény 1960-ban a Debreceni Közlekedési Vállalathoz került és ott a 93+94 pályaszámot kapta.)

A PKV 11-es psz. motorkocsit az 1954. július 26-án Pécsre került PKV 61 psz. pótkocsival vezérlő pótkocsivá kapcsolták össze (BKVT Q 413 -;. BSzKRt 5452 -;. FVV -;. PKV 61). Szintén légfékkel közlekedett. A 61 psz. pótkocsinál, hogy jobban hasonlítson párjára, a laternafelépítményt, hosszmetszetben ívelten, pótlólag a peronok felett is kialakították. (Ez a vezérlő pótkocsis szerelvény 1960-ban, a pécsi villamos megszűntetése után a Debreceni Közlekedési Vállalathoz került és ott a 95 + 96 pályaszámon üzemelt tovább.)

16. ábra. 21-es motorkocsi pótkocsival (1950-es évek)
17. ábra. 4-es és 22-es motorkocsik a Széchenyi téren (1950-es évek)
18. ábra. 55-ös pótkocsi (1950-es évek)

Az eredeti pécsi kis és nagy motorkocsik műszaki állapota a hosszú évek alatt jelentősen leromlott. Szükségessé vált újabb biztonsági berendezések (légfék stb.) felszerelése. Az 1,5,8 és 10. psz. kis motorkocsik laternás tetejét az 1957 évben végzett főjavítás során dongatetejűre cserélték a Dózsa főműhelyben.

19. ábra. Vezérlő állású pótkocsis szerelvény (1950-es évek)