Barion Pixel

Honnan jött a Pécsi Villamos?

2013. október 20-án ünnepeltük a pécsi villamos indulásának 100. születésnapját, ezt pedig szép lett volna megtartani egy pécsi villamoskocsival. Csakhogy egyetlen pécsi eredetű villamos sem maradt meg! A kocsik egy részét azonnal megsemmisítették még Pécsett, a jobb állapotúak a vidéki városokba (Szeged, Debrecen) és Budapest-körüli HÉV üzemekhez kerültek, ezek egy részét néhány évvel később szintén szétbontották, de több kocsit jelentősen átalakítottak. Minden, máig megmaradt pécsi eredetű kocsi köszönőviszonyban sincs egykori állapotával, így kiállításuknak nincs értelme.

Kettő korhű emlék maradt fent: a 418-as pályaszámú budapesti kocsi a Szentendrei Tömegközlekedési Múzeumban van – üzemképesen – kiállítva. Ebből a típusból (Q típus) egyetlen egy példány Pécsett is közlekedett, ám a 418-as múzeumi szerepe miatt nem alkalmas a pécsi emlékkiállításra.

A 61-es pályaszámú Q kocsi (elől) a Színház téren – forrás: villamosok.hu
A 418-as pályaszámú Q kocsi a Szentendrei Tömegközlekedési Múzeumban – forrás: villamosok.hu

A másik kocsi Pozsonyban található meg, azonban az ottani nyomtávnak megfelelően keskeny nyomtávú és helyreállítására természetesen nem azért került sor, hogy egykori pécsi típustársaira emlékeztessen.

Fentiek miatt választásunk a Magyar Villamosvasút-Történeti Egyesület tulajdonábban álló 1031-es pályaszámú „ezres” kocsira esett, hiszen kora hasonló (103 éves volt 2013-ban), állapota a ’60-as éveket idézi (vasvázas, zárt motorkocsi), így sok tekintetben hasonlít az ’50-es évek végén Pécsre érkező két vasvázas ikerkocsikhoz.

Jelen oldalon a 1031-es kocsi, azaz immáron „A Pécsi Villamos” múltjába engedünk betekintést.

56-os - Moszkva tér
Érkezés a Moszkva téri hurokvégállomásra (Fotó: Dióslaki Lajos)
« A 21 »