(A PÉCSI AUTÓBUSZ-KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE (1926-1944) I.
LEHMANN FERENC) 4/5
Az üzemnek 1940 januárjában kellett
először az üzemnek járatait csökkenteni benzinkorlátozás miatt. (Az üzemanyag
felhasználását kormányrendelet szabályozta. Eszerint benzinből 1939-ben 560 kg,
1940-ben 240 kg volt felhasználható kocsinként.) Ekkor még csak a kevésbé kihasznált
délelőtti meneteket ritkították. A világháború elején viszont a gázolaj
forgalmazását még nem korlátozták, így a vállalat öt dízelmotoros autóbuszalváz
beszerzését határozta el, melyek szintén Rába Special típusúak voltak, de
hosszabb karosszériájúak, mint az előző évi kocsik. A motorjuk 6 hengeres, 80
lóerős. MAN-licenc alapján a győri Rába gyártmánya. A karosszériákat a Varga és
a Juhász-féle kocsigyárak, egymás között megosztva készítették el (3 ill. 2
szekrényt). A kocsik befogadóképessége: 55 fő (34 ülő-, 21 állóhely). Május
1-jén további járatcsökkentésre kényszerült az üzem, szintén a benzinkorlátozás
miatt. Továbbá megszüntette az addig hatályban lévő buszleintést, ezzel is
csökkentve az autóbuszok üzemanyag-fogyasztását. A használatban maradó
megállóhelyeket „Megállóhely” feliratú tábla jelölte. Valamint
felhívták az utasok figyelmét, hogy az iskolajáratokat csak a diákok vegyék
igénybe.44
A rossz hírek mellett az üzem kedvező adatokat is el tudott könyvelni: május hó
folyamán ismertették az 1939. évi mérlegadatokat. A vállalat – mind az
autóbusz-, mind a villamosüzem – tíz év után újra számottevő nyereséget ért el.
Az utasszám-növekedés a villamosnál 8,5%, az autóbusznál 13,5%-os volt.
Júliusra végre üzembe helyezték az első három (majd októberben a másik két) dízelautóbuszt.
Sajnos az öröm nem tartott sokáig. Szeptember elején megérkezett a honvédségi
behívó: ÉszakErdély megszállására (a régebbi típusokból) 5 autóbuszt kellett a
Honvéd Kincstárnak átadni. Az állomány így nem gyarapodhatott, viszont az
átlagos befogadóképesség növekedett a nagyobb kocsik révén. Az aktív állomány
december 31-én 9 autóbuszt számlált. Az új buszok üzembe helyezés évei
egyidőben új kocsiszámozást vezettek be. Az indok: ne legyen átfedés a
villamosok és az autóbuszok számozása között. A villamosokon a korábbi számok
maradtak: 1-10, 21, 22, 51-57, 101. A régi autóbuszokat (1-től 11-ig) 61-től
71-ig számozták át. Az újak a 81-85-ös számokat kapták. A régi kocsik közül a
selejtezés és a bevonultatás miatt csak a két Renault (61-es, 62-es), a Mercedes
(63-as) és a kisebbik Rába-Krupp (65-ös) maradt üzemben. A vonalak, az év
folyamán csak egy helyen változtak: a mecsekszabolcsi járat már Hősök teréig
közlekedett (+ 0,8 km).
A Város a bevonultatott kocsik pótlására újabb három dízelautóbusz beszerzését
hagyta jóvá. A kocsik kisebb, 65 lóerős MAN motorral voltak ellátva, ezért a
kocsiszekrényt is rövidebbre (7400 mm) készítették, mit az előző évben (8500
mm). A befogadóképességük így 45 fő (30 + 15) volt.
1941 a további vonalnyitások éve volt. Február 1-jétől az Egyetem – Kokszmű,45
5-étől az Egyetem – Nagymeszes vonalon indultak próbajáratok egyelőre csak
marclus 31-ig.46 A járatok május 3-ától váltak menetrendszerűvé, miután az új
kocsik üzembe kerültek.47 Az új vonalak megállói a következők voltak: Egyetem,
Fémipari iskola, Zsolnay gyár, Mohácsi o.-út, Remény U., Téglagyár, Kokszművek
(3 km) ill. Fémipari iskola, Irányi D. tér és Márton u. sarka, Orsolya U.,
Katalin és Ágoston utcák sarka, Pécsbányatelepi út, Jász U., Bártfa és Torda utcák
között, Szent János dűlőút, Diós dűlőút, Nagymeszes (3,3 km).
Július 6-án vezették be Pécsett (mint
Budapest kivételével mindenhol Magyarországon) a jobboldali közlekedést. A
kocsik átalakítása több mint egy hónapot vett igénybe.
„Mától kezdve: Jobbra hajts! Balra előz! A vidéken ma július 6-án hajnali
3 órától a jobboldali haladás lépett életbe. Az új rend értelmében mindennemű
közlekedés iránya megváltozott, tehát nemcsak a járművek, hanem a gyalogosok
haladási iránya is áttere!ődik a baloldal ról a jobboldalra.
A szembejövő járműveknek jobbra kell kitérni. Ha azt tapasztalják, hogy
valamely szembejövő jármű vezetője szabálytalan oldalon közlekedik, adjanak
neki idejében karjelzéssei figyelmeztetést, vagy az irány jelzővel figyelmeztessék
a helyes hajtási irányra. Ugyanakkor kellő türelemmel és megértéssel oktassák
ki az ilyent a helyes hajtási rendre. Előzni csak balra szabad.
Irányváltoztatás (fordulás) esetén balra csak külső nagyívben, jobbra pedig
csakis belső kis ívben szabad bekanyarodni. Kanyar előtt fokozott óvatosság és
lassú hajtás, valamint a szabályos hajtási irány szigorú betartása ajánlatos.
Ugyancsak ajánlatos a minél többszöri, erőteljes kürtjelzés is.
Útkereszteződésnél (ahol a közlekedést hatósági közeg nem irányítja) a jobbról
jövő járműnek, illetve a főútvonalon hajtó járművek elsőbbsége van.
A megváltozott közlekedési renddel kapcsolatban a balesetek megelőzése fontos
közérdek. E célra szolgáInak a járművek szélvédőüvegjére belül felragasztandó
„Jobbra hajts!” szövegű felíratok. Minden tehergépkocsi (és autóbusz)
tulajdonosa (esetleg személyautó tulajdonosa is) tartsa kötelességének a
szóban forgó feliratot gépkocsijuk szélvédőüvegére belül, valamint a kocsiszekrény
oldalára is mielőbb felrögzíteni.” 48
A július 6-a előtt elkészült buszok a megállókba érve áttértek a menetirány
szerinti jobb oldalra és ott bonyolították le a ki- és beszállítást, a július
6-a után átalakított autóbuszok, pedig a megállókba érve a baloldalon álltak
meg. Az utazóközönséget a vállalat újsághirdetések útján tájékoztatta. 49
Eszerint:
1941. 06. 22-től: ürögi, kokszműi, nagymeszesi 1941. 06. 29-től:
gyárvárosi
1941. 07. 06-tól: kertvárosi
1941. 07. 09-től: mecseki
1941. 07. 21-től: pécsbányatelepi vonalon közlekedtek jobbajtós kocsik.
Október 1-jén a városi közgyűlés határozata szerint egyesültek a városi
közüzemek. A villanytelep, a gázgyár és a közlekedési vállalat eddig is
egy csoportban működött, ehhez csatlakozott most a csatornamű, a vízmű és a
köztisztasági üzem. Az egyesített üzemek élére Nagy Elek villanytelepi igazgató
került.50 Határoztak további három dízelüzemű autóbusz beszerzéséről is.51 Az
üzemanyag-ellátást egyelőre csak benzinből korlátozták, ezért a két Renault
buszt leállították, viszont egyre nagyobb problémát okozott a gumi hiány.
Október 3-ától a mecseki járatokat ritkították.
Az 1941 év végi hálózathossz a 30,9 km volt, ez már tovább nem növekedett. A kocsikilométer-teljesítmény szintén ebben az évben tetőzött: 428 860. Az elszállított utasok száma az 1940 évi 1 508866-ról 2 829 894 főre emelkedett.
1942-ben bővítették a társasgépkocsi színt. 25 autóbusz befogadására tették alkalmassá a telephelyet. Új gázolajtárolót építettek; az üzem megpróbált minél több nyersolajat betároini, gondolva a későbbi korlátozásokra.52 A további gumihiány miatt a nagymeszesi járatot június 20-ától az üzem kénytelen volt megszüntetni. A vonalhálózat 27,6 km-re csökkent, ősszel viszont forgalomba lépett a háború idején utolsó szállítású három autóbusz. Kivitelük megegyezik az előző évi szállítással. A karosszériák szintén a Varga és a Juhász cégeknél készülnek. Az aktív buszállomány ekkor 11 dízel és 2 benzinüzemű kocsi volt. Utóbbiak – köztük a 63-as Mávag-Mercedes – csak akkor közlekedtek, amikor sikerült hozzájuk üzemanyagot vásárolni.
Az elszállított utasok száma tovább emelkedett: 3 367 748 fő. A kocsikilométer viszont 349 164-re csökkent. A kocsikon egyre nagyobb a zsúfoltság, ami a kedvező viteldíjaknak is köszönhető.

44 Dunántúl 1940. 04. 30.: A Pécs Városi Közlekedési Vállalat…
45 Dunántúl 1941. 02. 01.: A városi társasgépkocsi járatok…
46 Dunántúl 1941. 02. 05.: Az egyetem és a … , 1941. 03. 01.:
PVKV menetrend
47 Dunántú/1941. 05. 03.: Szombattói kezdve …
48 Pécsi Napló 1941. 07. 06.
49 Dunántúl 1941. 06. 29.,1941.07.06.,09.,21.
50 Dunántúl 1941. 09. 06.: Egyesítik a városi üzemeket
51 Dunántúl 1941. 09. 11.: Három új autóbusz vesz a város
52 Dunántúl 1941. 11. 28.: Kíbővítík…